ویدئو| خبر خوش رئیس سازمان برنامه و بودجه برای بازنشستگان کشوری عملکرد مدیران صندوق‌های اهرمی زیر ذره بین سازمان بورس تدوین طرح دوفوریتی توسط نمایندگان مجلس برای حل مشکلات کامیون‌داران نصب برچسب بدمصرفی سردر واحدهای تجاری و بانک‌ها جزئیاتی از افزایش قطعی قیمت نان قیمت طلای جهانی امروز (۱۴ خرداد ۱۴۰۴) افزایش یافت قیمت خودرو در بازار امروز (۱۴ خرداد ۱۴۰۴) | یک خودرو ۹۰ میلیون تومان گران شد + جدول مزایای کارمندان بر اساس عملکردشان پرداخت می‌شود | ۳ دستگاه مشمول مشخص شد پرواز‌های فرودگاه امام (ره) امروز (چهارشنبه، ۱۴ خرداد ۱۴۰۴) ۵ ساعت توقف خواهند داشت ارزش معاملات صندوق‌های طلا در بازار سرمایه به ۱.۹ همت رسید ویدئو| توضیحات سخنگوی دولت درباره تاخیر در پرداخت کالابرگ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) عرضه خودرو در بورس کالا تنها راه حل برای رفع چالش قیمت گذاری خودرو مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴) فروش مکمل سوخت در جایگاه‌ها ممنوع شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | بازار خودرو در مسیر جهش قرار گرفت؟ بررسی قیمت آیفون‌های پرفروش در مشهد (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) قیمت کارخانه محصولات مدیران خودرو ویژه خرداد ۱۴۰۴ اعلام شد میادین تره‌بار مشهد، فردا (چهارشنبه، ۱۴ خرداد ۱۴۰۴) تعطیل است تعطیلی طلافروشی‌های مشهد تا پایان هفته + علت خریدوفروش بدون واسطه دام برای عید قربان در مشهد | قیمت امروز دام زنده چقدر است؟ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) + مراکز مجاز ذبح بازار سهام ریخت | علت سرخ‌پوشی امروز بورس چه بود؟ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) برای خرید عرضه اولیه «رپویا» فقط ۲ ساعت فرصت دارید (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) چرا طلا امروز گران شد؟ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | پیش‌بینی روند صعودی قیمت طلا در ایران فوق‌العاده خاص کارمندان دولت ابلاغ شد، اما تصویب طرح ساماندهی کارگران چند سال به درازا کشید! قیمت امروز ارز، طلا، سکه و رمزارز‌ها (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | دلار در محدوده ۸۲ هزار تومان کشف ۴۰۰ کیلوگرم پوشاک مستعمل (تاناکورا) در مشهد آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | استخراج بیت‌کوین سودآور شد اجرای مرحله سوم کالابرگ منتفی شد؟ بهترین راهکار برای رفع ناترازی انرژی در ایران مشخص شد
سرخط خبرها

افزایش قیمت‌های مواد پاک‌کننده در بازار | سوز چشم مردم از گرانی شوینده‌ها

  • کد خبر: ۳۰۹۱۸۳
  • ۱۷ دی ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸
افزایش قیمت‌های مواد پاک‌کننده در بازار | سوز چشم مردم از گرانی شوینده‌ها
در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر افزایش قیمت محصولات شوینده در بازار منتشر شده است. بر اساس اطلاعات موجود، برخی از این محصولات با افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی قیمت روبه‌رو شده‌اند.

سرورهادیان | شهرآرانیوز؛ در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر افزایش قیمت محصولات شوینده در بازار منتشر شده است. بر اساس اطلاعات موجود، برخی از این محصولات با افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی قیمت روبه‌رو شده‌اند. البته این اولین‌باری نیست که امسال شوینده‌ها گران می‌شوند. این محصولات در بهار امسال ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. این افزایش قیمت‌ها در حالی رخ می‌دهد که تولیدکنندگان به دلایلی همچون افزایش هزینه‌های تولید، نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن قیمت مواد اولیه اشاره می‌کنند.

به‌عنوان مثال، دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران اعلام کرده است که افزایش نرخ ارز دلیل افزایش قیمت این اقلام است. به گفته تولیدکنندگان، تغییرات نرخ ارز سبب افزایش هزینه تولید شده و این امر به افزایش قیمت نهایی محصولات شوینده منجر شده است. با این حال، برخی مسئولان نظارتی تأکید دارند که هرگونه افزایش قیمت باید با مجوز سازمان‌های مربوط صورت گیرد و در صورت دریافت نکردن مجوز، تخلف محسوب می‌شود.

اعلام شفاهی افزایش ۱۵درصدی قیمت شوینده‌ها

رئیس انجمن مواد شوینده و بهداشتی خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با شهرآرا از افزایش ۱۵درصدی قیمت محصولات شوینده خبر می‌دهد. هادی نبی‌زاده علت این افزایش را گرانی مواد اولیه داخلی و بین‌المللی بیان می‌کند و می‌گوید: مواد اولیه بین‌المللی حدود ۵۰درصد و مواد داخلی نیز ۴۰ تا ۵۰درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته‌اند.

وی با اشاره به افزایش قیمت ملزومات بسته‌بندی مانند پلی‌اتیلن می‌افزاید: این ماده که در تولید قوطی‌ها و سایر ملزومات بسته‌بندی استفاده می‌شود، با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است. همچنین مواد اولیه مایع ظرف‌شویی و سایر شوینده‌ها که از پتروشیمی تأمین می‌شود، به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی و داخلی گران شده‌اند.

تأثیر افزایش قیمت مواد پتروشیمی

نبی‌زاده درباره منطق افزایش چند باره قیمت شوینده‌ها در یک‌سال اخیر، اظهار می‌کند: افزایش چندباره قیمت‌ها ناشی از دو عامل اصلی افزایش قیمت مواد اولیه خارجی و گرانی مواد پتروشیمی است. مواد خام پتروشیمی که توسط دولت تأمین می‌شود نیز چندین‌بار دچار افزایش قیمت شده و این مسئله به‌طور مستقیم بر قیمت نهایی شوینده‌ها تأثیر می‌گذارد. او تأکید می‌کند که قیمت‌گذاری مواد پتروشیمی با تأیید دولت انجام می‌شود و می‌گوید: هرگونه افزایش قیمت مواد پتروشیمی به طور طبیعی موجب افزایش قیمت نهایی محصولات می‌شود.

تأثیر رقابت در بازار شوینده‌ها

رئیس انجمن صنایع شوینده با اشاره به مشکلات مصرف‌کنندگان می‌گوید: ما نیز به‌عنوان تولید‌کننده، افزایش قیمت‌ها را احساس می‌کنیم، اما گرانی مواد اولیه این وضعیت را اجتناب‌ناپذیر کرده است. از سوی دیگر، شوینده‌ها جزو کالا‌هایی نیستند که ارز دولتی به آنها تعلق بگیرد.

وی درباره رقابت سنگین میان تولیدکنندگان توضیح می‌دهد: رقابت شدید در بازار شوینده‌ها مانع از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها می‌شود. تولیدکنندگان نمی‌توانند قیمت‌ها را خارج از عرف افزایش دهند، زیرا این رقابت کنترل‌کننده است.

نبی‌زاده درباره میزان افزایش قیمت در یک هفته اخیر می‌گوید: وزارت صمت و انجمن صنایع شوینده ایران به‌صورت شفاهی اعلام کرده‌اند که می‌توان قیمت محصولات نهایی را تا ۱۵درصد افزایش داد. این تصمیم به دلیل گرانی مواد اولیه اتخاذ شده است. بازار، کشش افزایش بیش از ۱۵درصد را ندارد و رقابت سنگین در این حوزه نیز مانع افزایش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد.

نظارت بر بازار شوینده‌ها

با این حال مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف خراسان رضوی اعلام می‌کند که تاکنون گزارشی از تخلفات مربوط به افزایش قیمت شوینده‌ها به این نهاد ارائه نشده است.

محسن صیادی در گفت‌و‌گو با شهرآرا می‌گوید: بازدید و بازرسی از مراکزی مانند مصلی یا سایر مکان‌های عرضه کالا‌های اساسی به‌طور مداوم انجام می‌شود، اما در روز‌های اخیر پرونده‌ای درباره تخلفات افزایش قیمت شوینده‌ها به ما ارجاع نشده است. صیادی تأکید می‌کند: در صورت افزایش قیمت، کارخانه‌ها موظف به دریافت مجوز از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هستند. 

اگر این افزایش با مجوز انجام شود، تخلفی در کار نیست، اما در صورت دریافت‌نکردن مجوز، افزایش قیمت تخلف محسوب می‌شود و مراجع ذی‌صلاح به این موضوع رسیدگی خواهند کرد. وی توضیح می‌دهد که در صورت وقوع چنین تخلفی، قیمت به نرخ قبلی بازگردانده می‌شود و پرونده تخلف گران‌فروشی به سازمان تعزیرات ارسال خواهد شد.

شائبه انحصار بر بازار

ظرفیت تولید داخلی با حدود ۲۲۰تولید‌کننده، برابر با ۴میلیون تن است که از این ظرفیت فقط ۱.۵ میلیون تن تولید می‌شود. این تولید نه‌تنها بیش از مصرف مورد‌نیاز کشور است، بلکه بخشی از محصولات موجود در بازار داخل نیز کاملا وارداتی هستند. هرچند بیشتر محصولات وارداتی، مواد میانی برای تولید محصول نهایی بوده و بیشتر محصول صادراتی از دسته محصولات نهایی است.

با وجود فعالیت تعداد زیادی تولیدکننده در حوزه شوینده‌ها بررسی بازار نشان می‌دهد که برند‌های بزرگ داخلی بیش از ۶۰ درصد از بازار شوینده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این نشان می‌دهد که بازار شوینده‌ها در ایران به طور عمده در اختیار تعداد معدودی از برند‌های بزرگ قرار دارد و همین مسئله دست آنها را برای تغییرات قیمتی باز گذاشته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->