سرورهادیان | شهرآرانیوز؛ در هفتههای اخیر گزارشهایی مبنی بر افزایش قیمت محصولات شوینده در بازار منتشر شده است. بر اساس اطلاعات موجود، برخی از این محصولات با افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی قیمت روبهرو شدهاند. البته این اولینباری نیست که امسال شویندهها گران میشوند. این محصولات در بهار امسال ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشتهاند. این افزایش قیمتها در حالی رخ میدهد که تولیدکنندگان به دلایلی همچون افزایش هزینههای تولید، نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن قیمت مواد اولیه اشاره میکنند.
بهعنوان مثال، دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران اعلام کرده است که افزایش نرخ ارز دلیل افزایش قیمت این اقلام است. به گفته تولیدکنندگان، تغییرات نرخ ارز سبب افزایش هزینه تولید شده و این امر به افزایش قیمت نهایی محصولات شوینده منجر شده است. با این حال، برخی مسئولان نظارتی تأکید دارند که هرگونه افزایش قیمت باید با مجوز سازمانهای مربوط صورت گیرد و در صورت دریافت نکردن مجوز، تخلف محسوب میشود.
رئیس انجمن مواد شوینده و بهداشتی خراسان رضوی در گفتوگو با شهرآرا از افزایش ۱۵درصدی قیمت محصولات شوینده خبر میدهد. هادی نبیزاده علت این افزایش را گرانی مواد اولیه داخلی و بینالمللی بیان میکند و میگوید: مواد اولیه بینالمللی حدود ۵۰درصد و مواد داخلی نیز ۴۰ تا ۵۰درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشتهاند.
وی با اشاره به افزایش قیمت ملزومات بستهبندی مانند پلیاتیلن میافزاید: این ماده که در تولید قوطیها و سایر ملزومات بستهبندی استفاده میشود، با افزایش قیمت روبهرو بوده است. همچنین مواد اولیه مایع ظرفشویی و سایر شویندهها که از پتروشیمی تأمین میشود، به دلیل افزایش قیمتهای جهانی و داخلی گران شدهاند.
نبیزاده درباره منطق افزایش چند باره قیمت شویندهها در یکسال اخیر، اظهار میکند: افزایش چندباره قیمتها ناشی از دو عامل اصلی افزایش قیمت مواد اولیه خارجی و گرانی مواد پتروشیمی است. مواد خام پتروشیمی که توسط دولت تأمین میشود نیز چندینبار دچار افزایش قیمت شده و این مسئله بهطور مستقیم بر قیمت نهایی شویندهها تأثیر میگذارد. او تأکید میکند که قیمتگذاری مواد پتروشیمی با تأیید دولت انجام میشود و میگوید: هرگونه افزایش قیمت مواد پتروشیمی به طور طبیعی موجب افزایش قیمت نهایی محصولات میشود.
رئیس انجمن صنایع شوینده با اشاره به مشکلات مصرفکنندگان میگوید: ما نیز بهعنوان تولیدکننده، افزایش قیمتها را احساس میکنیم، اما گرانی مواد اولیه این وضعیت را اجتنابناپذیر کرده است. از سوی دیگر، شویندهها جزو کالاهایی نیستند که ارز دولتی به آنها تعلق بگیرد.
وی درباره رقابت سنگین میان تولیدکنندگان توضیح میدهد: رقابت شدید در بازار شویندهها مانع از افزایش غیرمنطقی قیمتها میشود. تولیدکنندگان نمیتوانند قیمتها را خارج از عرف افزایش دهند، زیرا این رقابت کنترلکننده است.
نبیزاده درباره میزان افزایش قیمت در یک هفته اخیر میگوید: وزارت صمت و انجمن صنایع شوینده ایران بهصورت شفاهی اعلام کردهاند که میتوان قیمت محصولات نهایی را تا ۱۵درصد افزایش داد. این تصمیم به دلیل گرانی مواد اولیه اتخاذ شده است. بازار، کشش افزایش بیش از ۱۵درصد را ندارد و رقابت سنگین در این حوزه نیز مانع افزایش بیشتر قیمتها خواهد شد.
با این حال مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف خراسان رضوی اعلام میکند که تاکنون گزارشی از تخلفات مربوط به افزایش قیمت شویندهها به این نهاد ارائه نشده است.
محسن صیادی در گفتوگو با شهرآرا میگوید: بازدید و بازرسی از مراکزی مانند مصلی یا سایر مکانهای عرضه کالاهای اساسی بهطور مداوم انجام میشود، اما در روزهای اخیر پروندهای درباره تخلفات افزایش قیمت شویندهها به ما ارجاع نشده است. صیادی تأکید میکند: در صورت افزایش قیمت، کارخانهها موظف به دریافت مجوز از سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هستند.
اگر این افزایش با مجوز انجام شود، تخلفی در کار نیست، اما در صورت دریافتنکردن مجوز، افزایش قیمت تخلف محسوب میشود و مراجع ذیصلاح به این موضوع رسیدگی خواهند کرد. وی توضیح میدهد که در صورت وقوع چنین تخلفی، قیمت به نرخ قبلی بازگردانده میشود و پرونده تخلف گرانفروشی به سازمان تعزیرات ارسال خواهد شد.
ظرفیت تولید داخلی با حدود ۲۲۰تولیدکننده، برابر با ۴میلیون تن است که از این ظرفیت فقط ۱.۵ میلیون تن تولید میشود. این تولید نهتنها بیش از مصرف موردنیاز کشور است، بلکه بخشی از محصولات موجود در بازار داخل نیز کاملا وارداتی هستند. هرچند بیشتر محصولات وارداتی، مواد میانی برای تولید محصول نهایی بوده و بیشتر محصول صادراتی از دسته محصولات نهایی است.
با وجود فعالیت تعداد زیادی تولیدکننده در حوزه شویندهها بررسی بازار نشان میدهد که برندهای بزرگ داخلی بیش از ۶۰ درصد از بازار شویندهها را به خود اختصاص دادهاند. این نشان میدهد که بازار شویندهها در ایران به طور عمده در اختیار تعداد معدودی از برندهای بزرگ قرار دارد و همین مسئله دست آنها را برای تغییرات قیمتی باز گذاشته است.